Flertal i Folketinget: Røde Kors skal yde vaccinehjælp til sårbare ældre og udsatte grupper

Et flertal i Folketinget giver nu 4,5 millioner kroner til Røde Kors, som skal hjælpe sårbare ældre og udsatte grupper med at blive vaccineret. Midlerne går bl.a. til drift af Røde Kors’ vaccinations-hjælpelinje, som formidler kontakt til tusindvis af frivillige, der står klar til at følge ældre og sårbare til de vigtige vaccinationer.

Et flertal i Folketinget har afsat 4,5 millioner kroner til Røde Kors’ vaccinations-hjælpelinje, der vil skabe større tryghed omkring vaccination. Det skal ske gennem ledsagelse til vaccinationssteder og vejledning til sårbare og ældre om, hvordan de kan bestille vaccinationer.

Hjælpen til at blive vaccineret er klar allerede i dag, hvor Røde Kors åbner den landsdækkende vaccinations-hjælpelinje, som er en udvidelse af Røde Kors’ hjælpenetværk Parat med 5400 tilknyttede frivillige overalt i landet. På vaccinationshjælpelinjen kan man nu bl.a. booke en frivillig ledsager, hvis man ikke selv har mulighed for at komme afsted til vaccination. Personale på f.eks. et plejehjem, en pårørende, frivillig eller lignende vil også kunne booke på borgerens vegne. Hjælpelinjen vil også kunne informere om, hvor man lettest bliver vaccineret i sit nærområde.

Vaccinationshjælpelinjen hjælper dig med at:

• Følge dig frem og tilbage til det sted, du skal vaccineres
  • Fortælle dig, hvor du kan blive vaccineret
  • Rådgive dig om, hvordan du bestiller en tid til din næste vaccine

Book hjælp til coronavaccination ved at klikke på linket her: rødekors.dk/etgodtstik eller ring til os på 3529 9660 ALLE dage mellem kl. 10-16.

Har du brug for en hjælpende hånd? Røde Kors Parat hjælper gerne

I disse dage lukkes der igen ned for mange aktiviteter i samfundet, og derfor gør vi opmærksom på, at Røde Kors kan hjælpe med meget andet end vaccinationer. Røde Kors Parat er Røde Kors’ landsdækkende netværk af mennesker, der er klar til at hjælpe dig her og nu. Hos Røde Kors Parat kan du få hjælp, hvis det brænder på eller du mangler en hjælpende hånd, og ikke har andre at spørge. Vores frivillige parathjælpere hjælper nu og her eller i en afgrænset periode gennem fx sygdom, genoptræning eller andre vanskeligheder.

Du kan kontakte os om at få hjælp til eksempelvis indkøb, pakke- og medicinafhentning, ledsagelse til lægen, på gåture eller offentlig transport, et par gode samtaler og meget andet. Du kan også læse meget mere om Røde Kors Parat ved at klikke på billedet herunder.