Vellykket Qcafe afholdt på trods af corona

På trods af den store nedlukning har vores mange frivillige gjort hvad de kunne for fortsat at støtte udsatte i området, blandt andet gennem Qnet, vores fællesskab for voldsramte kvinder og deres børn.

Qnet har også været ramt af coronaen, der har spændt ben for de regelmæssige en-til-en-møder og fællesarrangementer, som Qnet ellers ville have afholdt med kvindenetværket. På grund af stilstanden er nogle af de frivillige også faldet fra under coronalockdown. Nu er der desværre kun en håndfuld frivillige tilbage til at løfte opgaven, men det er heldigvis nogle meget dygtige ildsjæle, der har holdt ud gennem krisen.

De tilbageværende ildsjæle er da også årsagen til, at Qnet for nylig kunne afholde det første arrangement i lang tid. Arrangementet foregik udendørs, og det var med hjælp fra både de frivillige i vores genbrugsbutik på Ny Kærvej og en frivillig fra “Cafe Luxus” i Ungdommens Røde Kors, som var med til at sørge for, at børnene havde en dejlig dag.

De kvinder og børn, som dukkede op, havde en god dag og fortalte, at det betød meget for dem, at Qnet stadig er her. Se et par billeder i toppen af denne side.

Siden da har en af de frivillige i Qnet også startet en næsten ugentlig “walk-and-talk”, hvor hun samler dem, som har lyst til at mødes og gå en tur sammen.

Anne Kathrine Gjessing, leder i Qnet, fortæller: “På trods af alle de udfordringer corona har bragt med sig, er det simpelthen så vidunderligt at mærke det sammenhold der er i Røde Kors, på tværs af de forskellige netværk. Vi er gode til at hjælpe hinanden i en svær tid, hvor det er vanskeligt at samles pga. corona. Det er tydeligt at mærke det betyder noget for de frivillige, at vi kan hjælpe hinanden med at skabe gode oplevelser for brugerne/familierne. Derudover er det også bekræftende at mærke det frivillige engagement der er, for at det skal lykkedes at skabe rammerne for det frirum, som familierne kan have brug for, specielt under corona. Jeg er meget stolt af vores organisation.”