Rasmus Prehn: Tre timer af min søndag, gør en forskel for de sårbare

Hvert år hjælper mange danskere med at samle ind til Røde Kors' hjælpearbejde. Sidst år dedikerede flere end 25.000 danskere tre timer af deres søndag til at samle ind for Røde Kors. En af dem var folketingspolitiker Rasmus Prehn. Og han er på gaden igen i år.

Røde Kors-indsamlingen, søndag d. 2. oktober, er Danmarks største humanitære husstandsindsamling og bliver organiseret af frivillige i alle 210 lokale Røde Kors-afdelinger landet over. Hvert år er tusindvis af danskere engageret i indsamlingen lige fra den enkelte indsamler på gaden, de frivillige koordinatorer og de mange virksomheder, der bidrager med sponsorater og støtte til indsamlingen. Folketingspolitiker Rasmus Prehn har deltaget i indsamlingen de seneste to år og stiller igen i år tre timer af sin søndag til rådighed i den gode sags tjeneste.

- Røde Kors yder en hamrende vigtig indsats, og det vil jeg gerne bidrage til. Ud over at indsamlingen naturligvis rejser en stor sum penge, er det også med til at få problemerne sat på dagsordenen. Jeg får tit en god snak med de folk jeg møder, om alt fra hvad indsamlingen går til i år, til Røde Kors’ arbejde i al almindelighed. Og selv med dem der vælger ikke at give et bidrag, får jeg ofte en god snak alligevel, fortæller Rasmus Prehn.

Når man melder sig som indsamler eller støtter indsamlingen med et bidrag, er man med til at hjælpe nogle af verdens mest udsatte mennesker. Det sikrer, at Røde Kors kan være til stede i verdens brændpunkter og yde hjælp der, hvor behovet er størst – når katastrofer rammer og når krigene raser.

- Selvom den enkeltes indsats kan virke beskeden i det store billede, gør selv det mindste bidrag og indsats en kæmpe forskel for de mennesker der bliver reddet. Vi har alle brug for håb, fortsætter Rasmus Prehn.

Hver en krone tæller. Hver indsamler samler typisk 1.000 kr. ind. For det beløb kan Røde Kors fx sikre midlertidigt husly til to familier på flugt. Og i 2015 var flere end 25.000 danskere på gaden for at samle ind til Røde Kors-indsamlingen. Samlet indbragte det totalt 25,5 millioner kroner til Røde Kors' hjælpearbejde herhjemme og ude i verden.

Rasmus Prehn opfordrer andre til at melde sig som indsamler:

- Kast jer ud i det. Det er både hyggeligt og sjovt – og så er det rart med følelsen af at gøre en forskel. Der er masser af muligheder for at gøre det til en hyggelig tur. Jeg har fx tidligere inviteret mine døtre med på turen. Men der er mange andre muligheder for at gøre det sammen med fx kollegaerne, vennerne fra sportsklubben eller noget helt andet. Og ja, så giver det naturligvis også god motion.

Meld dig som indsamler
Du kan melde dig som indsamler på www.rødekors.dk/indsamler.

Du kan også ringe til vores indsamlingsleder:

Dorthe M. Søndergaard