Find en at snakke med

SnakSammen – en ny Røde Kors-indsats i forbindelse med coronakrisen
Røde Kors og Boblberg lancerer en ny digital indsats under coronasituationen.
Røde Kors og Boblberg har netop lanceret en ny digital indsats under coronakrisen. Indsatsen hedder SnakSammen og startede som en idé i Røde Kors Midtfyn. Her har man igennem de sidste 10 måneder arbejdet sammen med Boblberg og Faaborg-Midtfyn Kommune om at lave en digital løsning, hvor mennesker kan mødes og se hinanden via video – uden at skulle installere besværlige programmer. Vi bruger video, fordi vi tror på, at det er vigtigt for en nærværende samtale, at man kan se hinanden.
Vi gør nu SnakSammen landsdækkende under coronasituationen. Der sidder mennesker rundt omkring i vores samfund, som risikerer ikke bare at blive syge af coronavirus, men også ensomme og helt isolerede, og det er dem, som vi gerne vil forsøge at række ud til og gøre en forskel for.
SnakSammen fungerer på den måde, at Røde Kors-frivillige stiller sig til rådighed for samtaler på tidspunkter, der passer ind i deres egen kalender, og hvis der er nogle, som har lyst til en snak på det tidspunkt, kan de booke den frivillige.
De frivillige samtalevenner kommer fortrinsvis fra 5 afdelinger (Herning, Hadsten-Hinnerup, Aarhus, Midtfyn og Midtlolland) og vil sidde klar til at snakke med de første, der efterspørger en frivillig at tale med.
•Man kan booke ”besøg” på www.snaksammen.dk
•Tilbuddet gælder alle, uanset om man bor i en kommune, der samarbejder med Boblberg eller ej
•Kun mennesker med en smartphone, tablet eller computer af nyere dato (op til ca. 7 år) kan bruge systemet
•Frivillige skal være registreret hos Røde Kors og indforstået med, at det er en snak mellem to mennesker og ikke rådgivning
•SnakSammen kører foreløbigt de næste to måneder
•Den midlertidige landsdækkende indsats er støttet af Nordea-fonden og TDC NET

For yderligere oplysninger kontakt udviklingskonsulent Anni Brejnholt, på anbre@rodekors.dk eller pr. telefon på 21 38 95 69.