Nutella og nødhjælp

Kunne du tænke dig en hyggelig morgen med dine venner og ekstra god samvittighed? I år kan du melde dig som rutevært, når vi i Røde Kors Aalborg samler ind den 6. oktober.
Som rutevært inviterer du dine venner, familie, naboer eller kollegaer til morgenmad hjemme hos dig selv. En søndag morgen i godt selskab. Derefter går I en tur i den gode sags tjeneste på de indsamlingsruter, som du har aftalt med indsamlingslederen.

Hvad skal en rutevært?

En rutevært skal

• invitere minimum 2 venner, naboer, kollegaer eller familiemedlemmer på morgenmad
  • hente en goodiebag til morgenmaden og selv indkøbe det øvrige til et veldækket morgenbord
  • kontakte Dorthe, frivillig indsamlingsleder hos Røde Kors Aalborg, for at vælge indsamlingsruter
  • sørge for hyggen søndag morgen.

Det er altså kort sagt at invitere nogle venner på morgenmad – og så aftaler du med Dorthe, hvilke ruter I vil gå, hvor I afhenter indsamlingsbøsser m.m. og goodiebag til morgenmad – alt efter, hvor mange I er.

Der er mulighed for at hente både goodiebag og indsamlingsbøsser i Røde Kors-butikken på Torvet i Nørresundby eller på Ny Kærvej i Aalborg i dagene op til indsamlingen. På den måde kan du koncentrere dig om dine gæster på indsamlingsdagen. Du får nærmere informationer om det praktiske forløb i forbindelse med din tilmelding.

Frisk luft og en god gåtur

Du melder dit morgenmadshold på nogle indsamlingsruter. Ruterne hører til i forskellige distrikter her i Aalborg, og du kan ønske et område, som I har lyst til at gå i.

Indsamlingen foregår fra kl. 11 til kl. 14. Efter I har gået ruterne, skal I aflevere indsamlingsbøsser og materialer på det lokale indsamlingssted.

Og så håber vi, at I har fået en god snak og en forfriskende gåtur. Helt sikkert er det, at I har gjort en forskel.

Er du interesseret? Så skriv en mail til Dorthe på følgende mail:

aalborg.indsamling@rodekors.dk

Hun koordinerer ruteværter, morgenmad og indsamlingsruter.

De indsamlede midler går til mennesker uden et hjem

I gør en stor forskel, når I går en tur med indsamlingsbøsserne. I år går de indsamlede midler fra Røde Kors-indsamlingen til mennesker uden et hjem.

Det gavner en række nationale projekter, som hjælper hjemløse, voldsramte kvinder, socialt udsatte m.fl.

Som verdens største humanitære organisation er Røde Kors altid til stede og er klar til at rykke ud med akut nødhjælp og langsigtet hjælp, når mennesker rammes af naturkatastrofer, krige og andre humanitære kriser. Røde Kors hjælper fx familier i Mozambique, Malawi og Zimbabwe, der har mistet ALT til en fatal cyklon og oversvømmelse. Og til fortvivlede forældre i krigsramte Yemen, der hverken har mad eller medicin at give deres syge børn.

Røde Kors-indsamlingen er Danmarks største humanitære husstandsindsamling og bliver organiseret af frivillige i alle 210 lokale Røde Kors-afdelinger landet over.

Hvert år er tusindvis af danskere engageret i indsamlingen lige fra den enkelte indsamler på gaden, de frivillige koordinatorer og til de mange virksomheder, der bidrager med sponsorater og støtte til indsamlingen.